Najpopularniejsze, darmowe platformy e-commerce (TOP 8)
Przygotowałem w tym artykule przegląd 8 najpopularniejszych darmowych systemów do obsługi sklepu internetowego, tzw. platform sprzedażowych e-commerce. Każda z przedstawionych platform oferuje różne możliwości oraz funkcje, ale generalnie można napisać, że są uruchamiane dla umożliwienia sprzedawcom udostępnienia własnych produktów online, a klientom zamówienia i opłacenia ich również w Internecie.
Zapraszam do zapoznania się z pełnym wpisem.
Zestawienie najpopularniejszych platform e-commerce
- WooCommerce (WordPress)
- VirtueMart (Joomla)
- PrestaShop
- OpenCart
- Magento
- Commerce (Drupal)
- osCommerce
- Quick.Cart
Wstęp do systemów zarządzania sklepem internetowym
Warto nadmienić, że na przestrzeni ostatnich lat platformy sprzedażowe e-commerce zupełnie odmieniły sprzedaż w Internecie. Dawniej handlowcy byli zmuszeni do korzystania z serwisów typu Allegro, obecnie nawet bez większego doświadczenia można założyć sklep online.
Najczęściej wybierane systemy do obsługi sklepów internetowych są darmowe, w moim zestawieniu skupiłem się właśnie na darmowych CMSach e-commerce. Należy pamiętać, że każda z poniżej opisanych platform sprzedażowych ma swoje konkretne cechy, np. jedne są bardziej skomplikowane w obsłudze, ale przy tym oferują więcej możliwości konfiguracji, a inne mają dużo bardzo intuicyjny panel do zarządzania sklepem przy mniejszych możliwościach personalizacji strony sklepu.
WooCommerce (WordPress)
Na wstępie tego akapitu należałoby zaznaczyć, iż WooCommerce nie jest typową platformą sprzedażową. Jest to wtyczką, którą należy zainstalować na swojej stronie lub blogu opartym na CMSie WordPress.
Zaczynam nietypowo, bo jest to najczęściej wybierana opcja w branży e-commerce typu open-source. Szacuje się, że na tej platformie sprzedażowej jest ponad 35% wszystkich sklepów online. Nic w tym dziwnego bo omawiana wtyczka do WordPressa umożliwia utworzenie sklepu na Twoim blogu.
Jeśli chcesz korzystać z wtyczki WooCommerce wystarczy, że utworzysz stronę z wykorzystaniem systemu WordPress, a następnie pobierzesz i uruchomisz właśnie tę platformę sprzedażową na Twojej stronie. W ten sposób zmienisz swoja witrynę w dość zaawansowany i bardzo funkcjonalny sklep internetowy.
VirtueMart (Joomla)
Zostanę przy nietypowych rozwiązaniach dla e-commerce, gdyż kolejna propozycja to rozszerzenie do CMSa Joomla i nazywa się VirtueMart. Działa na takiej zasadzie jak przedstawiona wcześniej wtyczka WooCommerce.
Dla bardziej zaawansowanych użytkowników ten system może wydawać się dość przestarzały. W mojej opinii bardzo dobrze sprawdza się dla mniejszych sklepów online. Niestety, chociaż VirtuMart posiada mnóstwo możliwości dla sprzedawców, to sam panel administracyjny jest o wiele bardziej skomplikowany niż ten z którym mamy do czynienia przy sklepie online na CMSie WordPress.
Presta shop
Ta platforma sprzedażowa bardzo szybko zyskuje popularność wśród przedsiębiorców i osób zajmujących się e-commerce, chociaż należy nadmienić, że PrestaShop powstał później niż pozostałe platformy przedstawione w tym wpisie.
Zaletami Presty są jej rozmiary, która pozwala na bezproblemowe działanie nawet na bardziej ograniczonych hostingach. Kolejny plus platformy PrestaShop to baza z kilkoma tysiącami interesujących motywów na Twój sklep.
OpenCart
Kolejna platforma e-commerce w naszym zestawieniu to stary, poczciwy OpenCart. Muszę przyznać, że sam zaczynałem swoją przygodę ze sprzedażą w Internecie właśnie na tym CMSie. Może wydawać się to dość prosta platforma sprzedażowa ma, jednak sporo ukrytych funkcji i możliwości personalizacji własnego sklepu.
Dodatkowo instalacja oraz konfiguracja systemu OpenCart jest bardzo łatwa i zajmuje mało czasu. Z tego powodu freelancer lub agencja, która będzie tworzyć dla Ciebie sklep internetowy na tej platformie, powinna przedstawić Ci niższą ofertę niż za sklep oparty np. na WooCommerce.
Magento
W mojej opinii najbardziej profesjonalnie wyglądająca platforma sprzedażowa e-commerce, czyli Magento. Chociaż darmowa opcja jest mniej zaawansowana od płatnej wersji, to i tak oferuje wiele ciekawych rozszerzeń, które poprawia funkcjonalność Twojego sklepu online. Magento przeznaczone jest dla dużych sklepów, gdyż może obsłużyć wiele tysięcy klientów.
Jak już zaznaczyłem wcześniej Magenta oferuje dwie opcje dla osób, które zdecydują się na tę platformę. Darmowa wersja zwana jest Community Edition, a opcja płatna to Enterprise Edition.
Niestety sam panel administracyjny cechuje się dosyć niska intuicyjnością. Dodatkową trudność sprawia optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego, gdyż wymaga szerokiej wiedzy programistycznej. Ergo zwykły użytkownik może mieć problemy z umieszczaniem produktów i wprowadzaniem zmian na sklepie na platformie Magento.
Drupal (Commerce)
Jeśli chcesz skorzystać z tej platformy sprzedażowej, to musisz zainstalować na własnym serwerze Drupal, a następnie uruchomić rozszerzenie Drupal Commerce. Przez to, że jest to dodatkowy moduł do gotowego systemu, a nie osobny system zarządzania treścią, to można tę opcję porównać do VirtueMart lub WooCommerce.
Omawiany w tym akapicie Drupal Commerce wyróżnia się ogromną wszechstronnością. Przede wszystkim pozwala w łatwy sposób dokładnie edytować wielojęzyczną, wielowalutową oraz międzynarodową witrynę sprzedażową. Jest szczególnie polecana osobom, które kierują swoje produkty na cały świat.
W ramach kronikarskiego obowiązku dodam, że CMS Drupal powstał w roku 2001, a rozszerzenie Commerce opublikowano w 2011 roku.
osCommerce
W tym miejscu należy oddać hołd najstarszej darmowej platformie sprzedażowej w tym zestawieniu, a jest to oczywiście osCommerce, na którym możemy opierać swój sklep internetowy od ponad 19 lat. Należy zaznaczyć, że ten system jest polecany głównie mniejszych sklepom, gdyż oferuje on mniej rozszerzeń oraz możliwości personalizacji niż pozostałe. Należy też dodać, że os osCommerce dysponuje bardzo dużym forum online (1,5 mln postów), na którym bez problemu możesz znaleźć informacje lub odpowiedzi na pytania związane z właśnie tą platformą.
Quick.Cart
Dla osób, którym zależy na jak najszybszym umieszczeniu własnych produktów w Internecie najlepszy będzie system Quick.Cart. Ta platforma sprzedażowa oferuje wysoką wydajność oraz bardzo intuicyjną obsługę panelu. Dzięki temu Qucik.Cart ciągle zyskuje popularność wśród wielu użytkowników.
Warto dodać, że ta platforma e-commerce powstała w języku PHP, co pozwala na zainstalowanie jej na większości serwerów nie wymaga stosowania bazy danych SQL.
Podsumowanie wpisu o platformach sprzedażowych
Ogólnie rzecz biorąc wybór platformy e-commerce to pierwszy krok w kierunku sprzedaży własnych produktów online. Przy wyborze platformy sprzedażowej należy zwrócić uwagę na wiele aspektów. Warto dokładnie przemyśleć jakie funkcje ma oferować Twój sklep oraz ile produktów zaoferujesz swoim klientom.
Pamiętaj, że inwestycja w sklep online pozwoli na sprzedaż twoich usług lub produktów 24 godziny 7 dni w tygodniu.